08 jul 2015

Cabaretier Vincent Bijlo, dichter Ingmar Heytze, wetenschapsjournalist Govert Schilling en oud minister Jacqueline Cramer zetten zich in als ambassadeur voor de Nacht van de Nacht campagne van 2015. De Natuur en Milieufederaties organiseren de campagne dit jaar voor de elfde keer. Tijdens de Nacht van de Nacht op 24 oktober doven honderden bedrijven en gemeenten de reclameverlichting en aanlichting van gebouwen.
Ook worden er in heel Nederland honderden evenementen in het donker georganiseerd worden. Van wandelingen, kanotochten tot fotoworkshops of dineren in het donker. Vanaf deze week kunnen bedrijven en gemeenten zich aanmelden op de website https://nachtvandenacht.nl/licht-uit-bij/.

Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. Door spaarzamer en slimmer te verlichten kan veel geld en energie bespaard worden. Ook heeft voldoende duisternis een positief effect op de gezondheid en afweersysteem van mens en dier. Sinds de komst van elektrisch licht zijn mensen gemiddeld 1,5 uur korter gaan slapen. Melatonine, een hormoon dat in het donker wordt aangemaakt versterkt ons afweersysteem en heeft een remmend effect op het ontstaan van kanker.

Oproep

De Natuur en Milieufederaties hebben deze week een oproep uitgedaan aan bedrijven en gemeenten om ook dit jaar weer mee te doen met de campagne en massaal de lichten te doven. Siemens, Achmea, de gemeente Uithoorn, Ikea Duiven, Delta NV en de Hogeschool Utrecht hebben zich al aangemeld op de website en toegezegd verlichting en aanlichting te doven tijdens de Nacht van de Nacht. Bedrijven kunnen zich aanmelden op https://nachtvandenacht.nl/licht-uit-bij/

 

logo nmf