Langs de snelwegen verschijnen steeds meer ledreclameschermen. Deze geven – in tegenstelling tot ouderwetse reclameborden – meer licht af. Daarnaast tonen sommige schermen bewegende beelden. Heeft dit een negatief effect op de verkeersveiligheid?
Er worden al ruim een eeuw reclame-uitingen langs de weg geplaatst om de aandacht van bestuurders te trekken. Dit kan afleidend werken, zo blijkt uit een Amerikaans onderzoek uit 2006. Naar buiten kijken heeft een vier keer zo grote kans op een ongeval tot gevolg.
Tegelijkertijd is er in minder dan 1 procent van de gevallen een direct verband tussen een object langs de weg, wat niet per definitie een reclamebord hoeft te zijn, en het (bijna-)ongeval waarbij afleiding de hoofdoorzaak was.
Of dat anders ligt bij opvallende reclameborden, zoals fel verlichte exemplaren en schermen met bewegende beelden, werd drie jaar geleden onderzocht door de Universiteit Hasselt in België. Dit deden de onderzoekers met proefpersonen in een simulator. Daarbij werd gekeken naar het effect van de wisselfrequentie van beelden en de locatie van reclameborden nabij locaties waar extra aandacht vereist is, zoals zebrapaden.
Vooral bij ledreclameschermen met veel verschillende beelden constateerden de onderzoekers veel zogeheten oogsprongen, een hogere snelheid, een lagere reactiesnelheid en een lagere bereidheid om voetgangers te laten oversteken. Tot slot vertoonden de proefpersonen slingergedrag.
“Uit de analyses van het kijk- en rijgedrag bleek dat verlichte reclameborden een invloed hebben op het rijgedrag”, zo luidde een persbericht van de universiteit.
Lees hier het volledige artikel: https://www.nu.nl/auto/5696849/hebben-ledreclameschermen-een-negatief-effect-op-de-verkeersveiligheid.html