18 sep 2018

 

Fotograaf: Loes de Jong

Koninklijke Horeca Nederland en Natuur- en Milieufederaties roepen restaurants op om mee te doen:
Restaurants doven 27 okt lichten tijdens Nacht van de Nacht

Lichten uit en kaarsen aan tijdens de Nacht van de Nacht, dat is de oproep die de Natuur- en Milieufederaties (NMF) samen met Koninklijke Horeca Nederland (KHN) doen aan alle restaurants in Nederland. Op zaterdag 27 oktober a.s. wordt voor de 14e keer de Nacht van de Nacht georganiseerd om aandacht te vragen voor energiebesparing en de schoonheid van de nacht. Honderden gemeenten en bedrijven doven hun verlichting en ruim 600 maatschappelijke organisaties, clubs en bedrijven organiseren dan evenementen in het duister. Vorig jaar deden al 73 restaurants mee en het is de wens van de organisaties dat dit jaar in meer dan 100 restaurants gedineerd kan worden bij kaarslicht.  

Restaurants die meedoen kunnen een bezoek verwachten van een van de ambassadeurs van de Nacht van de Nacht. Vincent Bijlo, ambassadeur van het eerste uur, gaat tijdens de nacht van de nacht op tournee en zal in enkele restaurants aanwaaien voor een licht- donker cabaret. Restaurants kunnen zich aanmelden via de website https://nachtvandenacht.nl/activiteiten/. De restaurants die zich aanmelden worden gepromoot via de website, social media en persberichten. Afgelopen jaar werden er door het hele land een recordaantal van 500 activiteiten georganiseerd en bezochten 45000 mensen de activiteiten in het donker.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Wij vinden de Nacht van de Nacht een sympathiek initiatief dat we als horecabranche graag ondersteunen. Als restaurant kan je op een eenvoudige manier meedoen: door je lichten uit te doen en alleen de kaarsen aanlaten. Dat levert je twee dingen op: een romantische sfeer en een bijdrage aan een duurzamere maatschappij waarin we bewuster omgaan met verlichting. Ik hoop dan ook dat veel restaurants meedoen!”

De achtergrond van de Nacht van de Nacht
De Nacht van de Nacht is een van de grootste maatschappelijke campagnes in Nederland waarin honderden maatschappelijke- en culturele organisaties, gemeenten en bedrijven samenwerken. Samen met 12 ambassadeurs, waaronder Sacha de Boer, Bernice Nootenboom, Vincent Bijlo, André Kuipers, Govert Schilling en Anita Witzier vraagt de Nacht van de Nacht aandacht voor energiebesparing op verlichting en het voorkomen van lichthinder.