24 feb 2020

Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. Met de Nacht van de Nacht campagne van de Natuur en Milieufederaties proberen we Nederland (langzaam) weer wat donkerder te maken. Een donkerder Nederland is beter voor het klimaat, onze biologische klok, voor de dieren en bespaart ook nog eens veel geld.

Veel kantoorverlichting staat in de late avond en nacht nog aan
Bij de Natuur en Milieufederaties krijgen we regelmatig mails binnen met vragen over verlichting die blijft branden in kantoren. Het onnodig laten branden van licht is energieverspilling. Naar schatting kunnen kantoren en winkels 536 miljoen kWh aan elektriciteit besparen door lichten te doven als er niemand meer is. Bij deze schatting gaan we ervanuit dat zo’n 10% licht onnodig brandt. Die 536 miljoen kWh komt overeen met het elektriciteitsverbruik van zo’n 150.000 huishoudens; het totale verbruik van alle inwoners van Arnhem. Door bijvoorbeeld te werken met sensors kunnen bedrijven alleen hier al 70 miljoen euro op besparen.

Tip: Schakel het licht in kantoren en winkels automatisch uit op een bepaald tijdstip of gebruik sensoren. Gebruik binnen en buiten bewegingssensoren die aangaan zodra er beweging is.

Tip: Denk aan lichtsterkte van lampen. Kan met een lagere lichtsterkte hetzelfde effect worden bereikt? Dimbare verlichting is hier een uitkomst voor. Dim verlichting tijdens uren dat deze minder nodig is, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen.

Reclameverlichting
In de afgelopen jaren zie je dat gemeenten steeds bewuster en duurzamer gaan verlichten. Lantaarnpalen verdwijnen waar ze niet nodig zijn. Ze worden vervangen door energiezuinige ledlampen en ze worden gedimd in de daluren en gedoofd in de nacht waar het kan. Bij bedrijven zie je een tegenovergestelde ontwikkeling. Doordat ledverlichting stukken goedkoper is laten steeds meer bedrijven de reclameverlichting of de verlichting van gebouwen de hele nacht branden. En dat is nergens voor nodig. Je zou kunnen zeggen dat bedrijven die om 3 uur ’s nachts nog reclame maken eigenlijk antireclame maken. Het is gewoon zielig als je dan de nacht moet verpesten met reclame voor hamburgers of wasmiddelen terwijl er nog maar 1% van de mensen langsrijdt. Een goed voorbeeld geeft een bedrijf als Interbest: de marktleider op gebied van reclamemasten. Op ons verzoek doven ze nu iedere nacht alle 350 lichtmasten tussen 2 en 5 uur ’s nachts omdat er dan nog nauwelijks iemand langsrijdt. Als een bedrijf dat leeft van lichtreclames dat kan, kan ieder bedrijf het.

Tip: Doof (reclame)verlichting tijdens de dal-uren, tussen 1 en 5 uur ’s nachts, wanneer er weinig of geen mensen meer langsrijden en bespaar zo op energiekosten.

Tip: Zorg ervoor dat de buiten- en reclameverlichting naar beneden is gericht en dus niet naar boven of te ver zijwaarts straalt.

Met dank aan: Janneke Boumans

Verlichting thuis
Verlichting in huis is goed voor zo’n 13% van de stroomkosten. Met ledlampen kun je daar flink op besparen. Zo’n 85% minder dan gloeilampen. Uit onderzoek blijkt dat als we de helft van de lampen uit zouden doen thuis, er een hele kolencentrale minder nodig is om elektra op te wekken. Maar er zijn ook eenvoudige manieren om energie te besparen op licht. Door je buitenlicht op een sensor te zetten bespaar je per huishouden €10 tot €30 per jaar.

Tip: stap over op ledlampen. Een ledlamp is 90% zuiniger dan een gloeilamp en verbruikt 85% minder stroom dan een halogeenlamp. 

Tip: maak gebruik van buitenverlichting met een bewegingssensor. Op deze manier maak je gebruik van licht op de momenten dat je het nodig hebt én bespaar je aanzienlijk op de stroomkosten. 

Tip: doe de lampen uit in ruimtes wanneer je er niet bent

Kijk hier voor meer tips.

Op 13 februari werd Mattheus Bleijenberg, projectleider van Nacht van de Nacht, geïnterviewd door Radar over lichtvervuiling. Bekijk hieronder de aflevering!