ProRail neemt een stap in de goede richting. Vanaf nu draaien zij de lichten op stations uit als de laatste trein vertrokken is. Nog maar twintig procent van de lampen blijven dan nog aan.
Onnodig Licht
“Waarom zou je alles laten branden als er geen hond meer is?” zegt projectmanager stations Tjebbe Ruskamp, volgens hem zijn stations ’s nachts de best verlichte plekken van de stad, terwijl dit helemaal niet nodig is. Landelijk pakt ProRail nu alle stations aan, totaal vormt dit een kostenplaatje van 66 miljoen euro, en hiermee vervangen ze alle conventionele verlichting naar led-verlichting. Dit gebeurt momenteel op 400 stations. Dit leidt tot een ruime besparing van 70 procent aan stroomkosten, een aantal dat een gemiddelde gemeente als Kampen jaarlijks gebruikt.
Slimme systemen
Door middel van een intelligent dim-systeem branden de lichten in de avonden al op 30 procent van hun capaciteit, hierbij ziet de verlichting het wanneer er mensen op de perrons zijn of er een trein arriveert, dan word de verlichting weer helderder om voldoende licht te geven. Door de nieuwe led-verlichting is er minder overbodig licht en kunnen ze deze beter richten op de perrons of vloer van de stationshallen. Door minder strooi van het licht heeft de omgeving minder last van de verlichting op de stations. Momenteel worden er twee stations per week omgebouwd en hoopt ProRail in 2022 alle stations klaar te hebben.
Bron: Destentor